Jogai, būkite atsargūs ir sąmoningi

Truputį apie jogos mitus

Jeigu turite problemų (fizinių, psichologinių ir t.t.) – užsiimkite joga.

TAIP. Jei rasite mokytoją, kuris pats supranta, ką ir kaip reikia daryti.

NE. Jei mokytojas negali jums individualiai patarti, parinkti jogos pratimus (asanas ir kvėpavimo pratimus). Tai yra labai svarbus dalykas.

Vis tenka stebėti, kaip laikui bėgant tiems, kurie užsiima joga (be sąmoningo suvokimo to, ką jie daro) įvyksta labai rimti raumenų sistemos balanso, sutrikimai, kūno simetrijos pakitimai ir, deja, pusiausvyros centro pasikeitimai.

O tai veda į viso organizmo disbalansą ir atskirų kūno sistemų ir sąnarių (kurie kartais pradeda tiesiog tinti) perteklinį apkrovimą bei vidaus organų sutrikimus. Tai gali sukelti visą eilę susirgimų, jau nekalbant apie pablogėjusią emocinę – mentalinę būseną.

Štai dabar kažkas ims ir pradės reikšti nepasitenkinimą: kaipgi šitaip?! Mes užsiimame joga, tiek daug metų praktikuojame, o jūs sakote, kad mes neteisūs, mes klystame???

Nusiraminkite. Jei nenorite daryti išvadų dabar, palaukite kokius 4 – 5 metelius (kai kam ir tiek neprireiks laukti), ir jūs pradėsite pastebėti, kad:

1. kažkodėl jūs dažnai imate jausti šaltį ar tiesiog darosi sunku ištverti temperatūrų svyravimus (o termoreguliacija pirmiausia priklauso nuo raumenų darbo, ne tik nuo dietos);

2. kažkas ima labai stipriai lieknėti (iš pradžių tuo džiaugiasi), o po to ima tiesiog džiūti arba, atvirkščiai, ima priaugti svorio. Tai ypač dažnai galima pastebėti moterų kūnuose ( atsiranda pilvukas, dingsta talija, kojos sustambėja, dažnai pastebimos pėdos deformacijos);

3. kas turėjo alergiją,- padažnėja priepuoliai (o juk turėtų būti atvirkščiai);

4. tokio žmogaus žvilgsnis tampa lyg „prigesęs“ ( kažkur iškeliavo prana?!)

Manau, kad daugeliui teko sutikti tokių žmonių.

Tik atkūrus kūno raumenų balansą, pasiekiamas ir energetinis balansas. Tuomet kūno ir proto aktyvumas-pasyvumas yra pusiausvyroje.

Ne joga čia yra kalta, tiesiog taip vadinamas visagalis „žmogiškasis faktorius“. Žmonės linkę galvoti, kad pratimus galima laisvai atlikinėti „choru“, nesuvokiant to, kas atliekama, per save ir savimi (nesuprantant, kokia raumenų grupė turi veikti ir kaip veikia). Taigi, teoriškai viskas turėtų būti gerai, o praktiškai – neišeina…

Ir pagaliau jogos praktikų viršūnė – stovėsena ant galvos. Ir didžiam jūsų džiaugsmui jums bus pasiūlyta atsistoti ant galvos jau pirmą užsiėmimų mėnesį (jei ne anksčiau). Sunku atsispirti, linksma, atrodo, kad įveikiame save ir tampame „tikrais jogais“. Ir dar tas ego: atrodys kad nugalime save, o iš tikro paskatiname egoizmą, atsistoję ant galvos ir tapę „pažengusiais jogais“.

Neparuoštam kūnui šios praktikos yra nepaprastai pavojingos. Paruoštų dar neteko sutikti, nes daugelis turi neišspręstų kūno savybių, dėl kurių buvimo nuo taip vadinamų „karališkų asanų“ (pirmiausia tai yra stovėsena ant galvos – širšasana ir stovėsena ant pečių – žvakė arba sarvangasana) yra geriau susilaikyti.

Jums aiškins, kad stovite ne ant galvos, o praktiškai ant rankų ir pečių. Tie, kas žino, kaip veikia raumenų sistema, žino, kaip kaklo ir krūtinės slanksteliai ir raumenys yra susiję su rankomis? O kaip kaklo slanksteliai susiję su galva? Ir tuomet tektų pasidomėti, kas atsitinka, kai traumuojami kaklo slanksteliai?

Pagaliau jogos užduotis yra atkurti kūno pusiausvyrą, atpalaiduoti užspaustas vietas. O ne surakinti, taip problemas dar paaštrinant. Ne skatinti stuburo deformacijas, o atkurti pusiausvyrą. Ir tai tikrai nėra juokai, nes kalbama apie jūsų sveikatą. Nedera jos specialiai gadinti dėl paikystės ir nežinojimo.

Štai, pavyzdžiui, galvos skausmų priežastis (50 – 60 proc. atvejų), yra kaklo slankstelių patologija. Negi galvojate, kad stovėdami ant galvos ją pašalinsite?

Plaukų netekimo priežastis slypi ten pat, o taip pat „kaltas“ neteisingas skydliaukės darbas. Jos darbą stimuliuoja arba stabdo tam tikros asanos. Todėl jos turi būti tinkamai parinktos konkrečiam žmogui. Būtina išsiaiškinti, ko jums reikia iš tiesų. Toli gražu ne visada ją reikia stimuliuoti (pavyzdžiui, ją stimuliuoja žvakė-sarvangasana). Juk plaukai krenta ne dėl to, kad ta vieta liečiame grindis, stovėdami ant galvos!

Bet kokią asaną reikia atlikti sąmoningai, žinant, ką ir kodėl darai, kas tuo metu vyksta organizme visais lygmenimis (žmogus yra ne vien fizinis kūnas).

Viską organizme sujaukti galima gana greitai (tai panašu į kortų namelio griūtį – užtenka pajudinti vieną kortą…), o štai atstatyti organizmo balansą tenka labai ilgai. Kartais tai trunka dešimtmečius.

Ir nederėtų užmiršti, kad joga yra ne vien fiziniai pratimai. Vien fiziniai pratimai negali jus padaryti sveikais ir laimingais. Kas yra tikroji joga turite patirti patys – ir tik ši jūsų patirtis bus vertinga.

Todėl teks būti sąmoningais ir dėmesingais, išmokti stebėti save, koreguoti praktiką, nebijoti prisipažinti klydus ir klaidas ištaisyti.

„Užsiciklinus“, laikantis įsikibus savo ar kažkieno kito įteigtų klaidingų požiūrių rezultatai jūsų fiziniam kūnui (ir ne tik jam) gali būti liūdni.

Todėl, mieli jogai, būkite atsargūs ir sąmoningi, išmokite klausyti savo kūno ir vidinio mokytojo balso.

 

Tamara Ronkaitienė

***

SATYÂT NÂSTI PARO DHARMAH – Nėra aukštesnės Priedermės už Suvokimą.

www.yogi.lt