Nada – tai sąvoka jogos moksle, nurodanti į vidinį garsą – subtilius virpesius, kurie viena vertus, yra pranos (energijos) buvimo Anahata (Širdies čaktroje) rezultatas, kita vertus, yra eterio elemento pasireiškimas (erdvė, akasha).
Nada, Bindu ir Kala yra „kosmoso sėkla“ – trys pirmapradžio Dievo pasireiškimo aspektai. Nada yra Šivos (sąmonės) ir Šakti (energijos) jungimosi rezultatas. (Bindu – išeities taškas, iš kurio prasidėjo pasaulis, Kala – laikas ir erdvė, gimimo ir mirties pasaulis).
Nada joga yra senovės Indijos metafizinė sistema . Tai yra ir filosofinė sistema, ir senovės medicinos dalis ir, kaip rodo pavadinimas – jogos skvarma. Jos teoriniai ir praktiniai aspektai sudaryti remiantis prielaida, kad visas kosmosas ir visa, kas egzistuoja kosmose, įskaitant žmones, susideda iš nejuntamo subtilaus garso vibracijų, vadinamų nada. Sakoma, kad Visatoje juda ši garso energija, o ne materijos dalelės.
Nada joga teigia, jog muzika yra vidinė ir išorinė – vidinė muzika – Anahata, ir išorinė – ahata. Nors išorės muzika perduodama į sąmonę per jutimo organus, kuriose mechaninė energija virsta elektrochemine energija ir tada perkeičiama į pojūčių garsą smegenyse, Anahata (Širdies) čakra yra laikoma atsakinga už vidinės muzikos priėmimą, tačiau ne per „normalius“ jutimo organus.
Anahata yra savo paties, vidinė garso vibracija, kuri yra glaudžiai susijusi su Aukštesniuoju Aš. Sakoma, jog žmogus negali pasidalinti savo Anahata garsu su kitu žmogumi. Kitaip tariant, tas vidinis garsas yra šventos Esaties pasireiškimas ir, kai energetiniai kanalai bus atverti ir paruošti, – bus pasiekta Vieno būsena – Susiliejimas (samadhi).
Žmogus gali įsiklausyti į savo Anahata garsą, praktikuodamas proto susitelkimą (meditaciją – būvą), įvaldydamas kvėpavimą. Jogos mokslas teigia, kad šis garsas gali būti išgirstamas devyniomis skvarmomis (formomis). Pvz., varpelio skambėjimas, kriauklės ūžimas ir t.t. Nada vidinio garso klausymas veda į dvasinį pabudimą.
Susitelkimas, dėmesio į šį garsą nukreipimas padeda nurimdyti protą ir pajusti gilesnius sąmoningumo klodus. Sakoma, kad dažniausiai jis imamas girdėti dešiniojoje ausyje, tačiau galiausiai imamas jausti visame kūne ir, pagaliau, visoje Kūrinijoje.
Svamis Šivananda rašo: „Pasiekus beaistriškumą visų objektų atžvilgiu ir įgijus valdžią aistroms, dera nuolatinių pratybų būdu sutelkti dėmesį į šį skambėjimą, kuris panaikina protą. Atmetus visas mintis ir išsivadavus iš visokio veikimo, reikia susitelkti į šį garsą, kad chitta (sąmonė) ištirptų jame. (…) Šviesos prigimtį turi šis garsas, gimstantis iš pranavos, sando OM, kuris yra Brahmanas (Viešpats). (…) Protas egzistuoja tik tol, kol yra garsas, o jam pasibaigus, ateina būsena, vadinama turya. Garsas ištirpsta Brahmane, o begarsė būsena – tai Aukščiausia Buveinė“ (svamis Šivananda „Koncentracija ir meditacija, p. 88).
***
Nada garsas
Šventklajūniui Nada Prem Baba ir tiems, kas girdi ar nori išgirsti
Tyloj skamba garsas
Nada – jis skamba tau
Jis visad skamba tau
Negirdimas kitiems
Šiaip – jo nėra
Mokslas niekad neįrodys jo buvimo
Tylos garsas
Nuostabus kelrodis
Anapus
Drąsiųjų lemtis
Ilgesingas žvilgsnis
Veržimasis
Širdies galia
Atsivėrimas
Nuostabi tyla
Pilnatvės muzika
Nada garsas
Toks subjektyvus
Gal jo tikrai nėra?
Gydytojai jam turi pavadinimą
Jogai irgi
Kas teisus?
Klausyk savęs
Tik klausyk…
Kai Jį išgirsi
Abejonės dings
Ir būsi laisvas
Iš tikro laisvas
Žengti į Kelią
Ir būsi lydimas
Malonės
Tapdamas Ja pats
Skamba Tylos garsas
Nada garsas
Taip protėviai jį pavadino
Gyvenę toli Rytuose
Kur pateka Saulė
Ir diena lygi nakčiai
Atradę šią pusiausvyrą
Perdavė ją tau
Per Nadą garsą
Skambantį Tyloj
Ir iš Tylos
Jo – nėra
Mokslas niekad neįrodys jo buvimo.
2014 03 14
R.G.Narajanas
–
SATYÂT NÂSTI PARO DHARMAH – Nėra aukštesnės Priedermės už Suvokimą.
www.yogi.lt